Kênia Esteves entrevista Danielle de Araújo - uma mulher de múltiplas vertentes

Olá amigos! Para fechar em grande estilo este Mês da Mulher; convidei Danielle de Araújo,  uma carioca “arretada” como dizem os baianos; a qual acredito, que por apresentar uma característica bem similar a maioria das mulheres, ou seja , uma mulher “multifacetada”; representa muito bem a todas nós: pró ativa , corajosa , apaixonada pela família e linda em sua real…ESSÊNCIA. Que seja bem vinda! 

K.E.1: Danielle, você tem exemplos de justiça e pró-atividade multidisciplinar em sua família. Podemos dizer que está no seu DNA essa sua personalidade multifacetada? 

Como certeza! Sou influenciada por uma ancestralidade de muita força e resistência, além de ser cercada de mulheres incríveis desde a minha infância, como a minha avó Ormezinda (in memoriam), minha mãe Marly Ferreira, Tia Fia e minhas irmãs Vanessa, Priscila e Sâmella. Sempre fomos incentivadas a buscar nossos sonhos e a ter a educação como caminho de sucesso.  Eu me inspiro muito na minha mãe que também é professora, escreve poesia e ficção, canta e sempre busca alcançar seus objetivos. É assim que crescemos explorando e investindo em nossas habilidades.

K.E. 2. Como você define o papel da mulher nos dias de hoje? 

Defino como um papel múltiplo que querer de cada uma a convicção de suas potencialidades e a determinação para chegar onde se quer. Nosso papel foi ampliado a partir de muita luta coletiva, e hoje tentamos romper com as representações sociais tradicionais assumindo nos lugares em setores antes dominados apenas por homens.

K.E.3: Você acredita que a igualdade de gêneros e conquistas já acontecem ou ainda temos um longo caminho a percorrer? 

Nós já conquistamos muito quando revisitamos a história, rompemos com muitos preconceitos, e também começamos a integrar novos espaços na esfera pública. Mas ainda existe muito caminho a se percorrer estudamos mais e temos os menores salários, os espaços políticos e de alta gestão são ainda pouco representados por mulheres. Além disso não podemos generalizar os ganhos pois grupos historicamente marginalizados, como as mulheres negras e indígenas, possuem ainda mais dificuldades para ascensão social.

K.E. 4: Sua trajetória nacional e internacional é marcada por projetos distintos que você liderou e obteve resultados super positivos, inclusive ao ganhar um prêmio significativo no segmento de Empreendedorismo. Conte-nos a respeito. 

Eu sempre fui movida por um senso de justiça muito grande e isso me levou a tomar decisões nada tradicionais. Ainda na Faculdade de Direito na PUC/RJ reuni amigos para montar uma ONG no centro do Rio de Janeiro, e foi o caminho que me levou a novas experiências como trabalhar como consultora para a Planet Finance. Nesse caminho pela justiça pude atuar em projetos da ONU Habitat como docente no curso Reflexões sobre Segurança Pública e Policiamento Comunitário, quando trabalhava no ISER. E projetos como a Semana de Visitas a Delegacias de Polícia vinculados a Altus Global Alliance. Cada experiência agregou muito em minha formação pessoal e profissional, e as premiações dos projetos ou a minha em 2015 pela Laureate Brasil – Jovens Empreendedores Sociais,apenas externalizam e potencializam a força de um propósito, fico feliz com isso. 

K.E.5: Qual a dica que você deixa para as mulheres, empreendedoras ou não, de forma que essas se fortaleçam ainda mais nos dias de hoje? 

Estamos vivendo tempos difíceis e nossa criatividade e resiliência farão diferença na construção de uma nova sociedade. Nunca enfrentamos momentos fáceis, por isso acredito que temos dentro de nós a força e sabedoria para superar os grandes desafios do nosso tempo, fazendo história e concomitantemente ajudando uma as outras. Acredito que assim vamos superar as dificuldades individuais e coletivas, e vencer.

K.E.6: Você saiu do RJ e veio para Eunápolis. Portanto encontrou realidades super distintas. Como foi essa adequação as novas “leis”? 

Foi difícil a adaptação de forma geral, mas com o tempo fomos aproveitando a qualidade de vida de se morar em uma cidade menor. As atividades sociais desempenhadas na periferia da cidade também foram importantes para o que eu acredito ser a efetividade de direitos, e quando temos um propósito o que está ao redor é apenas um detalhe. Além disso, se tornou uma temática que também tenho estudado no doutorado na UFSB. Crescemos e aprendemos muito aqui, além disso, nossa filha Bettina, que vai fazer 5 anos, nasceu aqui e é nosso elo maior com a cidade.

K.E. 7: Ser casada, ter duas filhas e ainda trabalhar como Chefe de Gabinete de Vinicius Parracho, um dos vereadores mais votados na região, está sendo o seu maior desafio administrar uma plataforma que é pura inovação e exige dedicação ímpar?

É muito desafiador sim gerenciar tantos papéis (principalmente em tempos de pandemia), eu não abro mão de estar sempre em família e acompanhar o crescimento das minhas filhas. Para isso tenho a sorte de ter um marido super parceiro em tudo, o Timóteo, com quem divido todas as minhas conquistas. O convite para trabalhar com o Vinicius foi aceito pois sei do comprometimento dele com a valorização da cultura e recursos naturais do território, e somar forças a esse propósito faz sentido para mim, por isso tenho me empenhado em aprender ainda mais para atuar de forma eficiente.

K.E. 8: Qual é o seu maior foco atualmente dentro dessa administração? 

Penso que o maior foco é ajudar a construir uma cidade sustentável, que preza pelo bem viver de todos, respeitando a riqueza de nossa cultura e também protegendo nossos recursos naturais. Além disso, é importante motivar a juventude e população a participar, o que temos feito através de projetos como o Câmara Jovem e o Aplicativo Tem Meu Voto. Tem muito trabalho a ser feito, seja na elaboração de ações ou projetos de lei, e para isso acredito que o Vinicius escolheu uma equipe técnica de altíssima qualidade, e isso já tem trazido benefícios para a cidade. 

K.E.9: O que dentro deste contexto administrativo podemos dizer que é SONHO e o que é REALIDADE? 

Nossa que pergunta difícil (risos). Sou professora de Filosofia do Direito e penso que precisamos de utopia, é um horizonte que nos faz caminhar e não nos deixa parar. Construir uma cidade mais sustentável e inclusiva é possível, para isso temos construído leis melhores, temos pensado de forma inovadora para resolver velhos problemas. Se isso é um sonho? Não sei, mas o que importa é trabalhar muito para torná-lo factível para nossa geração e para as vindouras.

K.E. 10: Para concluir em grande estilo nossa entrevista, conte-nos qual o lifestyle dessa super mulher que é você. De mais obrigada pela atenção, e conte sempre com a REVISTA do VILLA para os devidos apoios e divulgação desses projetos inovadores e com uma ESSÊNCIA diferenciada. 

Confesso que sou um pouco workaholic (risos). Preciso gerenciar inúmeras atividades de trabalho, gestão, docência, pesquisa e militância, o que me agrada muito. Mas não abro mão de ter meu momento de conexão com Deus, de praticar caminhadas durante a semana, e de curtir a socialização em família e com os amigos. Precisamos buscar o equilíbrio, isso ajuda muito na nossa saúde física, mental e espiritual, e é o que tenho buscado a cada dia.

Compartilhe nas redes sociais
Publicação Anterior

Murilo Grilo apresenta seu livro ‘Vestir & Habitar’

Próxima Publicação

Arquipélago de Socotra: um paraíso perdido Iêmen

55 Comentários

  • Professora, que demais!!! A senhora é uma inspiração 🥰

    • Obrigada Ana, que bom que estou fazendo a diferença na vida de vocês!

  • A sociedade, em especial, o sistema de justiça carece de mais “Danielles”. Parabéns por representar muitas de nós.

    • Sim, o caminho até integrar esse sistema não é fácil, mas quando chegamos lá abrimos caminho para outras! Sigamos!

  • Em se plantando boas sementes a colheita certamente será maravilhosa. Estás colhendo a boa semente que tens semeado, muitos frutos virão.
    Parabéns guerreira!

    • Sim, acredito que todos os anos de trabalho são recompensados em cada semente que frutifica na vida das pessoas ao nosso redor!

  • Parabéns! Me sinto representada por essa super mulher.

    • Obrigada!!! As pluralidades são muitas, e isso que nos fortalece!

  • Conhece a Dany na universidade,uma mulher forte um ser.iluminado a sua atuação nós mais diferentes espaços me encantou ,uma profissional de excelência me sinto representa por ela ,mulher negra que ocupou seu espaço de direito uma guerreira que jamais foge a luta , parabéns querida sucesso hj e sempre .💜👏🏽👏🏽👏🏽

    • Obrigada querida! Espero que todas alcancem os lugares que almejam!

  • It is so critical, perhaps essential, for you to have actually a solution oriented method when collaborating with Technology. Undoubtedly, countless individuals are presently achieving this, yet managing Technology is not the most convenient matter on this earth. Any person that needs help with this should certainly visit Our Technology Site to get added support as well as referrals.

  • Technology is just not the most convenient subject to attempt to cover your creative imagination around but if you utilize what exactly we have actually coached you, it truly needs to not be that tough for you to really figure it out. It actually is most reliable, when you desire truthfully functional results which you solely try to handle simply one finding out place at the same time; wanting to understand everything at the same time is typically an unwanted strategy. You have actually gotten lots of distinctive details which will be contending for your rate of interest nonetheless the first thing you need to finish is make sure that you have actually got a terrific and also trusted understanding of the basics. The important things is not only just what you realize, it actually is the way you put it to function. When you prepare to improve the quantity that you know connecting to this, visit Our Technology Site with a collection of beneficial recommendations you can use. Technology is made complex but you can still complete a whole lot once you comprehend a bit from time to time utilize it promptly.

  • If you’re keen on making Technology something that is worthwhile for you, the strategies we’ve offered will definitely aid. It generally is desirable to see quick outcomes, yet to do so, you need to have patience if they do not appear today. Anytime you need additional aid, you’ll intend to head over to Our Technology Site – book mark this link so you have it for future reference.

  • The majority of the greatest information about Technology can be discovered with checking out on the internet, plus it is used at various other areas. The beginning, nevertheless, is usually the hardest part of essentially any kind of activity as you certainly can not trust to achieve anything if you don’t take the preliminary action. There are considerable ideas that you can abide by at Our Technology Site that you need to take to heart, as well as relate to stay on the best track daily. All you have to accomplish is take advantage of the large sections of realities at this source, and also you will certainly understand your objectives.

  • The only thing I lament is not having found your blog before.

  • Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you so much,
    However I am encountering difficulties with your RSS.
    I don’t understand why I can’t join it. Is there anyone else getting the same RSS problems?
    Anybody who knows the answer will you kindly respond?

    Thanks!!

  • Marvelous, what a webpage it is! This blog gives valuable data to us, keep it
    up.

  • I’m extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.

    Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Either way keep up the excellent quality writing, it’s rare to see a nice blog like this one these days.

  • My brother recommended I might like this blog. He was totally right.

    This post truly made my day. You can not imagine just how much time
    I had spent for this information! Thanks!

  • I am really enjoying the theme/design of your weblog.
    Do you ever run into any web browser compatibility problems?
    A number of my blog audience have complained about my blog
    not working correctly in Explorer but looks great in Safari.
    Do you have any advice to help fix this problem?

  • Hi my friend! I want to say that this article is awesome, great written and
    come with almost all vital infos. I would like
    to peer more posts like this .

  • A fascinating discussion is worth comment. There’s no doubt
    that that you need to publish more about this subject matter,
    it might not be a taboo subject but generally people don’t talk about such subjects.
    To the next! Best wishes!!

  • That is very attention-grabbing, You are a very skilled blogger.
    I have joined your rss feed and sit up for looking for extra of your magnificent post.
    Also, I have shared your site in my social networks

  • Howdy! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay.

    I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new
    updates.

  • Que admiração, professora!! Muito grata por ter a oportunidade de conhece-la e de poder aprender contigo.

  • you’re really a excellent webmaster. The web site loading velocity is amazing.
    It sort of feels that you are doing any distinctive
    trick. Furthermore, The contents are masterwork. you’ve done a wonderful process in this
    topic!

  • Wow, this piece of writing is fastidious, my sister is analyzing such things, so I am
    going to convey her.

  • Hey there! I understand this is somewhat off-topic but I
    had to ask. Does operating a well-established website such as yours take a lot of work?
    I’m completely new to writing a blog however I
    do write in my journal every day. I’d like to start a blog
    so I will be able to share my experience and views online.
    Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for new aspiring bloggers.
    Thankyou!

  • I’m really impressed with your writing skills and also with the
    layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Anyway keep up the nice quality writing, it’s rare to see
    a nice blog like this one these days.

  • Simply want to say your article is as amazing. The clearness in your
    submit is just spectacular and i could assume you’re an expert in this subject.
    Well together with your permission allow me to grab your feed to stay
    updated with approaching post. Thanks a million and
    please continue the rewarding work.

  • If some one wants to be updated with most up-to-date technologies therefore he must
    be visit this web page and be up to date all the time.

  • Awesome issues here. I am very satisfied to peer your post.
    Thanks a lot and I’m having a look forward to touch you.

    Will you please drop me a e-mail?

  • My brother recommended I might like this web site. He was entirely right.
    This post actually made my day. You can not imagine just
    how much time I had spent for this info! Thanks!

  • Hello mates, its enormous article regarding teachingand entirely defined,
    keep it up all the time.

  • Great post.

  • I enjoy looking through an article that can make people
    think. Also, thanks for permitting me to comment!

  • Obrigada Karen! Fico feliz de fazer a diferença na vida de vocês!

  • Have you ever heard of second life (sl for short). It is basically a video game where you can do anything you want. Second life is literally my second life (pun intended lol). If you would like to see more you can see these Second Life articles and blogs

  • It’s a shame you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this outstanding blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will talk about this site with my Facebook group. Talk soon!

  • This was awesome! I would like you to clean up all this spam though

  • I really liked your article.Really looking forward to read more. Want more.

  • Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!
    Extremely useful information specifically the last part 🙂 I care for such information much.
    I was seeking this particular info for a very long time. Thank you and best of luck.

  • I think that is one of the most important info for
    me. And i’m happy studying your article. But want to remark on few general issues, The site taste is ideal, the articles is in point of fact excellent
    : D. Excellent job, cheers

  • I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s equally educative and amusing,
    and let me tell you, you’ve hit the nail on the head.
    The problem is something which too few folks are
    speaking intelligently about. Now i’m very happy that I came across this during my
    hunt for something regarding this.

  • Its like you learn my thoughts! You seem to grasp a lot approximately this, like you wrote the book
    in it or something. I think that you could do with a few percent
    to pressure the message home a bit, but instead of that,
    that is excellent blog. A great read. I’ll certainly be back.

  • Heya i’m for the first time here. I came across this board and I
    find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and
    help others like you helped me.

  • Hello mates, how is the whole thing, and what you
    want to say about this article, in my view its genuinely awesome in favor of me.

  • Hi there would you mind letting me know which hosting company you’re
    using? I’ve loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot faster then most.
    Can you recommend a good hosting provider at a honest price?
    Thank you, I appreciate it!

  • Valuable info. Lucky me I discovered your website unintentionally,
    and I am surprised why this twist of fate didn’t came about earlier!
    I bookmarked it.

  • It’s in fact very difficult in this full of activity life to listen news on TV, thus I
    just use internet for that purpose, and obtain the most recent news.

  • I do not know whether it’s just me or if perhaps everyone else encountering issues with your site.
    It seems like some of the text in your posts are running off
    the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening
    to them as well? This could be a problem with my internet browser because
    I’ve had this happen previously. Kudos cheap flights http://1704milesapart.tumblr.com/ cheap flights

  • Hello, Neat post. There’s an issue together with your website in web explorer, might test this?
    IE still is the market chief and a good component of other
    people will miss your fantastic writing due to this problem.
    scoliosis surgery https://0401mm.tumblr.com/ scoliosis surgery

  • Thanks a lot for sharing this with all people you actually know what you’re speaking approximately!
    Bookmarked. Kindly additionally consult with my site =).
    We can have a hyperlink change arrangement between us quest bars https://www.iherb.com/search?kw=quest%20bars quest bars

  • My spouse and I stumbled over here from a different web page and thought I may
    as well check things out. I like what I see so i am just following you.
    Look forward to checking out your web page yet again. ps4
    https://j.mp/3z5HwTp ps4

  • Yes! Finally someone writes about a. scoliosis surgery https://coub.com/stories/962966-scoliosis-surgery scoliosis
    surgery

Deixe um comentário.

O seu endereço de e-mail não será publicado.